We spreken in ons laatste interview met Colin Elkins van IFS, een echte productie-expert die bijna alle productiebedrijven in Europa heeft bezocht. Hij heeft ongeveer 19 jaar in de industrie gewerkt als ingenieur en zo’n 25 jaar als pre-sales consultant. Tijdens zijn carrière heeft hij de verschillende uitdagingen ervaren die fabrikanten hebben en heeft hij hen geholpen om effectiever te worden in wat ze doen. We hebben gesproken over de productie industrie in het algemeen, maar meer in het bijzonder over duurzaamheid, traceerbaarheid en authenticiteit. We bespreken waarom het belangrijk is en hoe de juiste aanpak fabrikanten kan helpen om succes te boeken.

Delen

Hoe kunnen fabrikanten succesvol worden met duurzaamheid, transparantie en authenticiteit?

Een aantal vragen die we in het interview met Colin Elkins hebben behandeld:

  • Waarom fabrikanten ineens meer praten over duurzaamheid, traceerbaarheid en authenticiteit.
  • Of de wetgeving bedrijven zal dwingen om te veranderen?
  • Enkele goede en slechte voorbeelden in verschillende industrieën.
  • Wat voor effect hebben deze ontwikkelingen op de gehele supply chain?
  • Hoe technologieën zoals ERP bedrijven kunnen helpen bij het overwinnen van uitdagingen zoals traceerbaarheid.
  • Wat IFS Applications anders maakt dan andere ERP-leveranciers en -producten.
 

Vraag: Waarom praten fabrikanten opeens meer over duurzaamheid, traceerbaarheid en authenticiteit?

Deze onderwerpen zijn al vele jaren aan de orde, maar een van de dingen die het naar voren heeft gebracht is deze pandemie die we hebben meegemaakt. Ik denk dat de mensen voor het eerst de gevolgen hebben gezien die het rijden met voertuigen met zich meebrengt, ze hebben de gevolgen gezien van het niet reizen naar het werk in de file. We zagen bijvoorbeeld in New York en over de rest van de wereld tijdens de hoogtepandemie, de luchtkwaliteit met 30% verbeteren en in de meeste grote steden een vermindering van 50% in lachgas.

Mijn favoriete voorbeeld is waarschijnlijk in het noorden van India, waar de vervuiling zo sterk is afgenomen dat ze in het noorden van India voor het eerst in 25 jaar de Himalaya konden zien. Stel je voor dat je op een ochtend wakker wordt en de Himalaya ziet die je nog nooit eerder hebt gezien, het enige wat je tot dan had gezien was een mistige nevel. Ik denk dat de millennials ook de agenda aansturen. De millennials en de Z-generaties die nu in de jaren '30 en '35 komen. Ze nemen nu managementfuncties op zich, ze investeren, en ze hebben altijd al een passie gehad voor duurzaamheid, traceerbaarheid en authenticiteit. Er zijn veel voorbeelden van millennials die zeggen dat 75% van hen bereid is extra te betalen voor duurzame producten. Dit zijn niet mijn cijfers, dit zijn cijfers die voortkomen uit verschillende onderzoeken en, ook de wetgeving speelt een rol en veel van de retailers vragen nu om duurzame producten. Er is bijvoorbeeld een rondetafelconferentie voor de duurzaamheid van palmolie waar je geen deel aan kunt nemen als je geen duurzame palmolie gebruikt. Veel retailers stellen dan ook hoge eisen aan hun klanten. Walmart, onder andere, heeft verschillende regelingen en initatieven. Ik denk dat de hele industrie nu langzaam begint te zeggen: "Ja, ook wij hebben een rol te spelen."

Vraag: Hoe zit het met de wetgeving, zullen bedrijven gedwongen worden om te veranderen?

Wetgeving speelt een rol, zeker in sommige industrieën zoals de voedingsindustrie, waar je een zekere mate van duurzaamheid moet laten zien. Anders nemen veel detailhandelaren je niet serieus. Daarnaast denk ik dat we allemaal zijn gaan inzien dat iedereen een rol te spelen heeft. We hebben de wegwerp plastiek gezien; we hebben een deel van de schade gezien die daardoor is aangericht. Fabrikanten moeten nadenken over hun grondstoffen, de bronnen van grondstoffen en toeleveringsketens, want we hebben gezien hoe onstabiel en moeilijk dingen kunnen zijn als er plotseling zoiets als een pandemie gebeurt. We zien dat fabrikanten het serieus beginnen te nemen, en het lijkt haast op een grote toeleveringsketen. Als een retailer iets eist, dan reageert de leverancier, als de leverancier reageert, dan reageren hun leveranciers en vervolgens reageert de teler. Het is een volledige supply chain door de hele productieketen heen, waardoor mensen het serieus beginnen te nemen en geloven dat er een verschil kan worden gemaakt.

Belangrijker nog, het genereert meer winstgevende bedrijven, wat de belangrijkste drijfveer is om dit te doen. Het gaat er niet alleen om een eco-warrior te zijn en het regenwoud niet te kappen, het gaat erom een winstgevender en duurzamer bedrijf te zijn waar mensen in zullen willen investeren.

6 belangrijke redenen om duurzaamheid te omarmen

Ik beschrijf dit nieuwe denken en perspectief op duurzaamheid met 6 belangrijke uitgangspunten. Alle pijlers gaan uiteindelijk over het besparen van kosten en het efficiënter zijn, niet over het zijn van een eco-warrior. Er zijn veel studies en voorbeelden die aantonen dat duurzame initiatieven daadwerkelijk kosten besparen, de efficiëntie verhogen en de winst verhogen.

Efficiëntie en kostenbesparing

Stel je neemt een fabrikant vandaag de dag en gaat deze duurzame weg in. Het is net zoiets als beginnen met de lean manufacturing principes die we 10 / 15 jaar geleden hadden. Het eerste wat het doet is je laten kijken naar al je processen en producten die je fabriceert. Het drijft je ertoe om die producten misschien op een andere manier te ontwikkelen, zodat je sommige onderdelen terug kunt brengen en kunt recyclen. Dat bespaart je dan kosten, in plaats van nieuwe materialen te gebruiken en te verwerken.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de stoom die de fabriek uitgaat, dan zou je je kunnen afvragen: " Waarom doe ik dat? Wat kan ik daar nog meer mee doen? Zou ik het kunnen gebruiken om mijn verwarmingsrekening te verlagen"?

Aandeelhouders en investering

De derde pijler zijn de aandeelhouders. Als we kijken naar de investeringen in Environmental Social Governance, ESG-fondsen zoals ze worden genoemd, zien we dat ze de afgelopen jaren met 48% zijn gestegen. dat is een substantieel verschil. Dat wordt ook duidelijk als je kijkt naar de millennials die beleggen; 9 van de 11 zeggen alleen maar in ESG-fondsen te willen beleggen.

Werknemers aantrekken en binden

Ook zullen medewerkers willen werken voor een duurzaam bedrijf. Als je kijkt naar de Googles van deze wereld, dan vinden ze het niet moeilijk om mensen aan het werk te krijgen. Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar dit onderwerp. Eén op een Amerikaanse universiteit, waar ze drie fictieve bedrijven hadden waar de studenten zogenaamd voor konden gaan werken. 95% van hen koos degene die het meest duurzaam en ethisch verantwoord was. Het verhoogt ook het moreel van de werknemers en verlaagt het verloop, waardoor kosten worden bespaard.

Trouwe klanten

Maar je ziet nu ook de consument in de richting van duurzaamheid trekken, die klanten of fabrikanten ertoe aanspoort om duurzame producten te maken.

Innovatie

Dit denken en handelen met betrekking tot duurzaamheid zorgt er ook voor dat je de manier waarop je fabriceert innoveert, met nieuwere, snellere en zuinigere productiemethoden. Voorbeelden van bedrijven die dit doen zijn 3M en Nike, die beiden duurzaamheid in hun innovatieproces hebben opgenomen. Door te switchen tussen materialen en productiemethoden heeft Nike met zijn ruim 1 miljard Flyknit-lijn de hoeveelheid afval met 80% weten te verminderen.

Risicomanagement

Mijn favoriete verhaal, om een zeer goede reden, voor het hebben van een duurzaam product, is het beperken van risico's. Het beroemde verhaal in 1992 gaat over Perrier, destijds een bekende producent van waterflessen. Zij riepen 116 miljoen flessen water terug uit de schappen uit 120 landen tegen een kostprijs van 250 miljoen pond, waardoor hun aandelenkoers met 37% daalde. Ze hadden namelijk benzeen in hun water en wisten niet van welke batch het was, waardoor al hun producten, wereldwijd, simpelweg uit de schappen werden gehaald op hun kosten.

Ze werden uiteindelijk overgenomen door Nestle. Dit is maar één voorbeeld wat laat zien dat als je je producten niet kunt volgen en traceren, wat ze niet konden doen, dit hele zware gevolgen kan hebben. Dit is slechts één van de vele verhalen. Als je vandaag "recalls" Googled", dan zie je dat er zo'n drie recalls in de week in Amerika zijn.

Uiteindelijk gaat het bij al deze belangrijke pijlers om winstgevendheid, om risicobeperking, en om kostenreductie.

Vraag: Zijn sommige industrieën duurzamer dan de andere, en zo ja, waarom?

Als je kijkt naar de bedrijven en industrieën die je als duurzaam herkent, zou je kunnen zeggen dat de voedingsmiddelenindustrie een goed voorbeeld is. Maar ook sommige van de petrochemische en chemische bedrijven, die hun grondstoffen zien afnemen. De meeste fabrikanten beginnen zich echter te realiseren dat deze duurzaamheidsboodschap belangrijk is. Volvo heeft een duurzaamheidsdirecteur aangesteld en zij hebben doelstellingen om de hoeveelheid niet-recyclebaar plastic binnen hun organisaties en hun voertuigen te verminderen. BMW heeft volgens mij een van hun auto's als 100% recyclebaar bestempeld.

Een ander voorbeeld hiervan is de nieuwe Fiat 500-reclame. Als je denkt aan de Fiat 500, een gloednieuw model dat samen gaat met een televisiereclame die duizenden euro's kost om op primetime televisie te zetten. Wat denk je dat hun boodschap zou zijn? Hun boodschap is dat hun stoelen zijn gemaakt van 100% recyclebare plastic uit de oceaan. Niet hoe snel de auto gaat, hoeveel hij kost, hoe hij eruit ziet, maar het feit dat de stoelen zijn gemaakt van 100% recyclebaar oceaanplastic.

Dat zegt ons veel over de manier waarop de grote fabrikanten met duurzaamheid omgaan, want het staat centraal in hun marketingcampagnes. De manier waarop ze auto's fabriceren, die overal door de industrie te zien is.

Vraag: Wat zijn de effecten van deze ontwikkelingen op de gehele supply chain?

Stel dat je een pompfabrikant als voorbeeld neemt. Waarom zou een pompfabrikant geïnteresseerd zijn in duurzaamheid? Ik denk om een paar redenen, omdat de waterzuiveringsinstallaties zullen willen aantonen dat ze duurzaam zijn en pompen nodig hebben die uit een duurzame bron komen. De pomp fabrikant zal dan dus moeten gaan nadenken over hoe ze hun producten moeten maken en hoe ze hun duurzaamheidsreputatie kunnen aantonen. Als ze dat doen, zullen ze merken dat ze producten krijgen die aan de ene kant recyclebaar zijn en aan de andere kant de kosten kunnen verlagen. Voor je het weet zal iedereen mee willen doen en zullen hun concurrenten het ook oppakken.

Vraag: We hebben gekeken naar Perrier en hoe ze er niet in slaagden hun waterflessen nauwkeurig te traceren. Hoe hadden technologieën zoals een ERP systeem hen kunnen helpen de uitdagingen zoals traceerbaarheid te overwinnen?

We hebben het Perrier voorbeeld gebruikt, maar het is niet alleen het Perrier voorbeeld. Hun probleem was dat ze niet konden achterhalen welke batch of batches het benzeen bevatte. Ze wisten het gewoonweg niet. Het bleek dat een schoonmaker verantwoordelijk was voor het kantelen van het benzeen in een container van de waterfabriek. Het probleem was dat ze wisten dat het er was, maar niet wisten welke batches in de supply chain en welke batches bij de retailers het probleem hadden.

Met een ERP product zoals IFS Applications kunnen we alle grondstoffen die binnenkomen volgen, en ongeacht waar het naartoe ging, we weten we precies welke machines gebruikt zijn. Dus als een machine verontreinigd was, weten we welke machine, weten we precies op welke dag dat was en hebben we de batchnummers, lotnummers en serienummers van het product. Dus als er een probleem op de markt is, is het heel eenvoudig om terug te gaan en de exacte tijd of de exacte batches die verantwoordelijk zijn te achterhalen. En niet alleen dat, als je nadenkt over een ERP systeem en wat ze doen, dan brengen ze gegevens bij elkaar. Zaken zoals het beheer van verspilling, een betere planning, onderhouds- en energiekosten van je machines. De voetafdruk van je medewerkers, hoe komen ze op het werk? Zou het beter zijn als ze allemaal vanuit huis werken? Om voor de hand liggende reden, ja, want dat vermindert je ecologische voetafdruk. Maar het biedt ook de structuur waarbinnen mensen deze duurzame projecten kunnen inzetten. Net als de oude Kaizen-stijl en alle dingen die mensen deden in de lean manufacturing. Bijvoorbeeld als je een project vindt, ermee aan de slag gaat, het repareert en zo doorgaat. Veel fabrikanten doen dat in het ontwerpstadium, in het verwerkingsstadium, in het distributiestadium, om te kijken waar ze de kosten eruit kunnen halen. Veel van die kosten die ze besparen zijn puur omdat ze wat scherper kijken naar wat ze doen en duurzaamheid past daar precies in. Met al die mooie gegevens bewijs heb je uiteindelijk bewijs. Je weet dat wanneer je gecontroleerd wordt door een groothandelaar of een bestuursorgaan of wie dan ook, je de gegevens hebt om te zeggen: " Dit is de grondstof die binnenkwam en dit is de grondstof die eruit kwam."

De RSPO bijvoorbeeld, die de ronde tafel voor duurzaamheid in palmolie is. Het vereist dat je kunt aantonen hoeveel gecertificeerde en niet-gecertificeerde olie je hebt gebruikt. Bovendien zullen de retailers een bepaald niveau eisen. Je zult moeten kunnen aantonen en bijhouden welke producten bepaalde ingrediënten bevatten die je verkoopt, maar ook hoeveel, waar en wanneer ze zijn gebruikt. Als je dat niet weet, kun je het niet bewijzen. Als je het niet kunt bewijzen, kun je het niet certificeren. Als je het niet kunt certificeren, zul je falen in een inspectie en als je faalt in een inspectie kun je het product niet verkopen.

Vraag: IFS is niet het enige platform dat er is. Wat maakt IFS Applications anders dan andere ERP-leveranciers en -producten.

IFS als ERP-product is in een aantal opzichten anders. Eén, het is een complete oplossing, dus het staat op één platform. Zo heeft het HCM, financiën, documentbeheer en kwaliteitsbeheer. Het heeft alle modules die misschien niet van dezelfde bron zouden komen als ze van een andere leverancier zouden worden gekocht. Dat betekent dat je de gegevens aan elkaar moet gaan breien, terwijl dat met het IFS-platform niet het geval is. Plus, het feit dat we als bedrijf en als organisatie duurzaamheid vrij serieus nemen. We hebben een programma in Sri Lanka, dat is meer maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij we de mensen in dat land helpen. We bouwen toiletblokken voor hen, we schilderen scholen, en dat doen we allemaal omdat we als organisatie onze verantwoordelijkheid serieus nemen. Ik zeg niet dat alle andere leveranciers dat niet doen, maar ik denk dat IFS als organisatie heel erg gericht is op een duurzame werkomgeving en een verantwoordelijkheid heeft ten opzichte van de rest van de bevolking en haar klanten.

Vraag: We hebben beloofd dat we drie onderwerpen zouden behandelen, namelijk duurzaamheid, traceerbaarheid en authenticiteit. We hebben geleerd dat traceerbaarheid en duurzaamheid belangrijk zijn, maar hoe zit het met transparantie en authenticiteit? Kunt je daar iets over zeggen?

Authenticiteit en transparantie gaan in sommige opzichten samen. Er zijn synergieën tussen beide. Als je bijvoorbeeld kijkt naar authenticiteit, dan blijkt uit recent onderzoek dat 94% van de consumenten denkt dat authenticiteit belangrijk is.

Ze willen weten waar hun producten vandaan komen. Ze willen weten of deze uit een duurzame bron komen. Vanuit het perspectief van de fabrikant is het ook belangrijk om dat aan het publiek te kunnen aantonen. Ik kan je een voorbeeld geven van Unilever, die met haar Sustainable Living merken 64% sneller groeide dan met haar andere merken.

Dus alleen al door de transparantie van hun informatie aan het publiek, waren ze in staat om hun merken 64% meer te laten groeien. Het gaat erom dit bewijs van authenticiteit en transparantie aan de consument te kunnen bewijzen. Er zijn veel voorbeelden van hoe fabrikanten dit kunnen demonstreren aan gebruikers, of de informatie nu op het etiket staat of op een QR-code die ze aan het scannen zijn.

Authenticiteit is enigszins anders omdat er veel producten zijn die namaak zijn. Er zijn enkele interessante statistieken in de alcoholindustrie. Er wordt gezegd dat 12% van alle alcoholische dranken vervalst zijn.

Dat is ongeveer 1 miljard dollar aan alcohol die niet afkomstig is van de primaire producent. Wat doen de fabrikanten hier dan aan? Er zijn whiskybedrijven, gespecialiseerde wijnbedrijven en champagnebedrijven, die technologieën zoals Near Field Communications (NFC) in het etiket verwerken. Zodat wanneer je met je mobiele telefoon in de buurt van een van deze producten komt, er een venster verschijnt die je alles vertelt over dat product en waar het vandaan komt. Dit garandeert dat het een authentiek product is.

Dit gebeurt bijvoorbeeld in de geneesmiddelenindustrie in Europa, waar elk product dat nu wordt gefabriceerd een specifiek serienummer aan een Europese database toevoegt. Wanneer de apotheek dat product verkoopt, knippert het scherm om aan te geven of dat product echt is of niet eerder verkocht is. Er zijn dus een hoop initiatieven systemen om namaakproducten tegen te gaan, omdat het om een grote handel gaat.

Er wordt ook gezegd dat tegen 2026 ten minste 5,5 miljard sluitingen, dat wil zeggen sluitingen van flessen, Near Field Communication zullen hebben. Dit zal de fabrikanten ten goede komen, omdat zij niet alleen de transparantie, de duurzaamheid en de authenticiteit van hun producten demonstreren, maar ze hebben consumenten dan ook op een mobiele telefoon. Dat betekent dat ze dan andere informatie naar ze kunnen pushen, zoals: "Als je dit product net hebt gekocht, waarom koop je dit product dan niet?" Er is dus een hele brand building, cross-selling mogelijkheid die je krijgt dankzij de authenticiteit die je kunt laten zien. Uiteindelijk gaat het erom of je de juiste gegevens hebt om het te ondersteunen, want die gegevens komen alleen maar uit je bedrijfssystemen.

Is er nog een ander advies die je ons wilt meegeven?

Zeker, namelijk het feit dat veel fabrikanten op wetgeving zitten te wachten. Ze wachten op iemand die zegt: "Tenzij je dit doet, gaan we de kosten opdrijven of we gaan je beboeten of de wetgeving in werking stellen om je dit te laten doen." De realiteit is dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat dit ooit zal gebeuren. De maakindustrie is zo divers dat het erg moeilijk zal zijn om wetgeving te maken tegen duurzaamheid. Bovendien is er nog geen bewijs hiervan, maar het is heel goed mogelijk dat er voordelen verbonden zijn met belastingverlagingen of verlagingen van de vennootschapsbelasting als je kunt aantonen dat je een duurzaam bedrijf hebt. Ik zou dus adviseren om niet te wachten tot de wet is gewijzigd, want waarschijnlijk zal dat niet gebeuren. In tegenstelling, er zijn grote voordelen te behalen als je aan deze reis begint. Denk aan die 6 belangrijke pijlers en al die kostenreducties, al die initiatieven die uw merk en uw bedrijf veel aantrekkelijker maken voor uw klanten en uw consumenten.

Meer informatie of wil je weten wat Eqeep voor je kan doen?

Food & Beverage

Meer lezen
Branchespecifieke oplossingen en functionaliteit die aansluiten bij de behoeften van food en beverage bedrijven. De voedings- en drankindustrie is voortdurend in ontwikkeling als het gaat
eqeep workwave
Meer lezen